Kaarsen

Hoe brand ik de kaars veilig?

Omdat er vuur in het glas zit wordt het glas heet. Pas dus op als je hem wilt verplaatsen tijdens of net na het branden! Laat hem beter eerst helemaal afkoelen. 

Zorg dat de lont altijd in het midden zit. Naar het einde toe kan het zijn dat de lont een beetje gaat drijven als je hem verschuift. Controleer daarom altijd of de lont na verplaatsing nog netjes in het midden zit. Verschuif hem anders even met een stokje of lucifer.

Brand je kaars altijd op een vuurvaste ondergrond. Als je niet zeker bent of je tafel, kast of plank de hitte aankan, zet hem dan op een onderzetter!

We hebben hier een mooi lijst met tips voor je samengesteld om duurzaam en veilig je kaarsen te branden: https://brandtkaarsen.nl/veiligheid/

De lont flikkert bij het branden, wat nu?

Als je na het aansteken erachter komt dat de lont wat rookt, flikkert of het uiteinde van de lont eruit ziet als een soort van “champignon”, dan is het raadzaam om hem af te knippen of breken tot maximaal 1 cm. Natuurlijk testen we alle lonten en meestal breken ze zelf af zodat ze op de juiste lengte blijven, maar soms hebben ze je hulp nodig. Het beste kun je vóór elke brand beurt even kijken of je het een stukje moet afbreken. Klinkt gek om hem zo kort te maken, maar geloof ons, dat gaat je zeker helpen!

Mijn glas heeft witte vlekken, is dat erg?

Als je in je glas witte vlekken of randjes ziet is dat helemaal niet erg. We noemen deze “white spots” en komen doordat het glas wat koud is wanneer de hete was erin gegoten wordt. We zouden het misschien kunnen voorkomen door de glazen voor te verwarmen maar dat vinden we niet praktisch en duurzaam. Het is gelukkig niet erg, er zitten geen holle ruimtes in je glas en als je hem even brandt zullen ze zijn weggetrokken. Misschien niet het allermooist maar voor jouw een indicatie dat het 100% sojawas is! Sojawas is een natuurlijk product en kan daardoor zo zijn eigenaardigheden hebben.

Ik denk dat er iets mis is met mijn kaars?

Dat hopen we natuurlijk niet! Als je denkt of vindt dat hij niet mooi brandt, de lont klein is of er wat anders aan de hand is: stuur ons dan graag een mailtje met een foto erbij! Het is een handgemaakt product en we kunnen natuurlijk niet de kaarsen eerst testen voor we ze sturen (we testen wel batches) dus we lossen het graag samen op. Wij leren daar weer van en we willen dat je maximaal geniet van je product!

Zijn de kaarsen vegan?

Onze kaarsen zijn helemaal vegan en dus cruelty free.

Gebruiken jullie 100% essentiële oliën?

We gebruiken oliën die natuurlijke bestanddelen hebben waaronder ook essentiële oliën. De reden dat we niet 100% essentiële oliën gebruiken is omdat veel van die oliën niet geschikt zijn voor verbranding of kaarsen. Daarnaast ruiken ze niet sterk genoeg wanneer je ze aansteekt.

Uiteraard zijn de oliën die we gebruiken niet giftig, geschikt voor kaarsen en het kleine verbrandingsproces hiervan. Een andere reden waarom we geen essentiële oliën (of etherische oliën) gebruiken is omdat, als we oliën vinden die geschikt zijn voor verbranding, je kaars zo duur zou worden dat het voor niemand meer leuk is! We zoeken overigens wel altijd de meest natuurgetrouwe geuren, geen gekke chemische luchtjes bij ons!

Dat betekent niet dat we niet altijd op zoek zijn naar de juiste oliën of een goede tussenweg. Bijvoorbeeld de grapefruit in onze Salie & Roos kaars, die is wel helemaal natuurlijk! We zijn hiermee altijd in ontwikkeling.

Gebruiken jullie 100% sojawas?

Jazeker! We gebruiken 100% sojawas uit Noord-Amerika. Het is een grote zoektocht naar een mooie en zo duurzaam mogelijke was. We hebben gekeken naar een was die deels verwerkt wordt in Europa, maar daar weten we de oorsprong van de bonen niet van. Dat durven we niet aan dus blijven we tot die tijd bij de Noord-Amerikaanse variant.

Ik (Giselle) ben trouwens ook bezig met de Nomad Collectie die gemaakt wordt van 100% koolzaadwas! Ik ben zelfs bezig met het ontwikkelen van onze eigen was van koolzaadolie van Hollandse bodem, maar of dat lukt zal ik pas aan het einde van de rit kunnen zeggen!

Ruiken de kaarsen sterk?

Het is natuurlijk persoonlijk én verschilt per kaars maar we denken dat we kunnen stellen dat we tussen sterk en mild in zitten. De Jasmijn is bijvoorbeeld een sterke geur terwijl de Wild Tobacco en Sandelhout & Patchouli een heel stuk milder zijn.

Kan ik ook 6 verschillende geuren in een pakje theelichtjes bestellen?

Dat gaat helaas niet in verband met de vele extra logistieke tijd die we nodig zouden hebben om alles apart in te pakken. We denken natuurlijk graag met je mee welke geur het beste bij je zou passen, dus je mag ons altijd bellen of mailen.

Geven jullie ook een workshop kaarsen maken?

Momenteel geven we geen workshops. Wie weet in de toekomst.

Hoe kan ik het Brandt glas het beste hergebruiken?

Wij zijn grote fan van hergebruik. Je kunt ze opnieuw vullen met theelichtjes van de Refill collectie, er een plantje in zetten of er een eigen gemaakte crème in bewaren. Heb je een leuke manier gevonden om het glas opnieuw te gebruiken? Mail ons dan een foto, vinden we super leuk.

Bestellen

Kan ik mijn bestelling naar iemand anders laten versturen?

Dat kan! Bij het afrekenen kun je de optie kiezen om de bestelling naar een ander adres te versturen. En geen zorgen, we sturen geen factuur mee. Deze krijg jij digitaal toegestuurd.

Het is een cadeautje, kunnen jullie het inpakken?

Je kunt kiezen bij de verschillende producten of het om een cadeautje gaat. Dan zorgen wij dat de ontvanger een mooi ingepakt cadeautje van jou krijgt. Wil je dat we een klein kaartje schrijven, laat het ons weten in de opmerkingen bij het afrekenen. We schrijven ze met plezier!

Kan ik mijn bestelling ophalen in de kaarsenstudio?

Normaal kun je in de studio komen maar i.v.m COVID-19 kunnen we de bestelling in het raam zetten zodat jij ‘m veilig kunt ophalen. Stuur ons even een mail dan maken we een afspraak en sturen we je een code om geen verzendkosten te betalen.

Verzenden jullie ook naar het buitenland?

Jazeker! We versturen onze kaarsen over de hele wereld.

Kan ik Brandt kaarsen ook bij mij in de buurt kopen?

Kijk even op onze Brandtplekken, want wie weet zit er wel een verkooppunt om de hoek. Let er wel op dat niet alle verkooppunten alle collecties of geuren hebben.

Ontvang ik een bevestiging van mijn bestelling?

Na het afrekenen ontvang je een mail met daarin een bevestiging van je bestelling. Heb je ‘m niet ontvangen en zit is ‘ie ook niet in de spam beland? Mail ons dan even op info@brandtkaarsen.nl.

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Je kunt bij ons betalen met IDeal, Creditcard, Paypal, Bancontact, Giropay, SOFORT, EPS en Klarna Achteraf betalen.

Ik heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief maar geen kortingscode ontvangen. Waar kan ik deze vinden?

Na inschrijving sturen we je een bevestiging per mail met daarin de kortingscode. Het zou kunnen dat deze mail in de spam terecht is gekomen. Staat hij daar ook niet bij? Stuur dan een mailtje naar info@brandtkaarsen.nl.

Ambacht & Duurzaamheid

Door wie worden de kaarsen gemaakt?

De kaarsen worden gemaakt door eigenaar Giselle of collega Luna en Moos.

Hoe groot is jullie team?

Niet zo heel groot. We hebben eigenaar Giselle: zij mailt met je, pakt bestellingen in, maakt de kaarsen, bedenkt nieuwe concepten, doet de administratie en social media, soms wat fotografie en speelt gitaar voor de kaarsen.

Luna zorgt ook voor mooi ingepakte pakketjes, maakt je kaarsen en denkt creatief mee voor komende thema’s en content.

Daarnaast hebben we een kerstteam klaarstaan. Die bestaat uit Giselle’ schoonmoeder (ja echt) en studiogenoten Moos en Leonie.

Verder werken we graag met een aantal fotografen die ons voorzien van mooie shots van onze meest fotogenieke kaarsen.

Hoe lang bestaan jullie al?

Officieel bestaan we sinds maart 2015 maar pas in oktober 2016 zijn we echt van start gegaan.

Wat bedoelen jullie met duurzame kaarsen?

Duurzaamheid is naast Toegankelijkheid en Ambacht, een van de 3 belangrijke waarden van Brandt. We doen onze uiterste best elke kaars zo duurzaam en natuurlijk mogelijk te maken qua ingrediënten. Maar duurzaamheid is voor ons van verschillende kanten te bekijken.

Bijvoorbeeld: sojawas brandt een 30-40% langer dan paraffine kaarsen. Dus duurzamer in tijd.

Omdat je de ambacht en passie terug voelt en ziet in onze kaarsen denken we dat je misschien ook zuinig zult zijn met de kaars en weer zult hervullen als deze op is (hopen we!). Duurzamer in gebruik dus.

Daarnaast maken we ook in onze verpakkingen duurzamere keuzes, zoals biologisch en ethisch geproduceerde katoenen zakjes, oplosbare zetmeel flakes om je kaarsen te beschermen en gerecycled karton voor de cadeaudoosjes. Duurzaam in details noemen we dat.

Wat voor andere “groene” dingen doen jullie in de studio?

Naast verzorgen van ons letterlijke groen (oftewel zo’n 30 planten), scheiden we het afval, hergebruiken we verpakkingsmateriaal, kopen we alleen in wat we nodig hebben, gaan we op de fiets naar de studio toe en staat de website op servers die op groene stroom draaien.

Verzending & Bezorging

Wat zijn de verzendkosten?

Je betaalt bij ons €5,50 in Nederland en €7,50 naar België en Duitsland. Voor de overige landen is het verschillend!

Ik heb besteld! Wanneer worden de kaarsen verstuurd?

Elke werkdag gaan we langs bij het postkantoor zo rond een uur of 13:00 (pin ons er niet op vast). We doen in ieder geval altijd onze best om zo snel mogelijk je pakket mee te geven want wij begrijpen héél goed dat jij snel je kaarsen wilt!

Waar kan ik mijn bestelling volgen?

Als je bestelling bij de post klaarligt voor verzending, krijg je een Track & Trace code in je mailbox. Check ook even je spam! Heb je niks ontvangen? Stuur ons dan een mail via info@brandtkaarsen.nl.

Door welk postbedrijf wordt mijn bestelling geleverd?

We werken samen met PostNL. Zij zullen ervoor zorgen dat het pakketje bij je bezorgd wordt. Voor buitenlandse klanten werken we met partners van PostNL, zoals BPost.

Schade of retourneren

Kan ik mijn bestelling retourneren?

Indien de bestelling niet aan je wensen voldoet dan kun je ‘m binnen 14 dagen ruilen of retourneren. Neem daarvoor z.s.m. contact op met ons. De verzendkosten zijn voor de klant. Misschien kun je wel iemand anders blij maken met de kaars?!

Mijn kaars is kapot gegaan tijdens de tocht, wat nu?

Ah wat vervelend! Soms heeft het pakketje een zware reis naar jouw voordeur gehad. Bewaar graag de doos, verpakking én kapotte kaars en mail ons z.s.m., dan lossen we het op. Het kan zijn dat er foto’s nodig zijn om voor PostNL. Vandaar dat je alles het beste nog even kunt bewaren.

Maatwerk

Maken jullie ook “white label” kaarsen?

Nee, we zijn dan wel kaarsenmakers maar wel onder de merknaam Brandt. We maken daarom geen white label kaarsen.

Kan ik de kaars laten personaliseren?

Bij een afname van minimaal 50 stuks of een bruiloft (trouwkaarsen) kunnen we in overleg de kaarsen personaliseren. Stuur ons dan even een mailtje naar info@brandtkaarsen.nl.

Hebben jullie een korting als ik meer inkoop?

Wil je een hoop kaarsen kopen voor bijvoorbeeld personeel of een feest? Stuur ons een mail met om hoeveel en welke kaarsen het gaat!

Retailers & Goodiebags

Ik wil graag een verkooppunt worden, kan dat?

Wil je onze Verkooppunt worden formulier invullen? Dan nemen we contact met je op.

Willen jullie gratis items leveren voor onze goodiebag?

Wij werken hard voor elke kaars en vinden dan ook dat daar eerlijke handel tegenover staat. We worden vaak gevraagd voor donaties maar helaas is dit erg kostbaar en kunnen we daarom dus niet realiseren.